Mandag, d. 17/9
”World´s Biggest Truck” viste sig at være en gigantisk
lastbil - verdens største ifølge de opstillede skilte. Titan 33-19 er unik og
blev bygget for at blive brugt i de store åbne kulminer, hvor den var i stand
til at slæbe 350T af gangen! Desværre var den, mest pga. at den var den
eneste af sin slags, for dyr i drift, hvorfor den kun havde et arbejdsliv på
15år.
Far forsøger at løfte Hugo op i styrehuset, så vi kan køre en tur; desværre var armene for korte. |
Titan 33-19 er i dag udstillet foran turistkontoret i byen
Sparwood, som er en relativ ny by opstået i 60’erne, da man sammenlagde 5
uddøende minebyer. I dag lever Sparwood primært af turister og småerhverv, mens
kulminedriften er en skygge af, hvad den var i storhedstiden i 70’erne.
Sparwood har dog som nævnt et turistkontor, hvor vi
efterspurgte seværdigheder på vej til vores næste NP, Waterton Lakes. Den
flinke ekspedient mente, at ”Frank’s Slide” på den anden side at ”Crowsnest
Pass” ville være et ideelt sted at afbryde køreturen et par timer. Sparwood har
selvfølgelig (som enhver canadisk/amerikansk by med respekt for sig selv) et
mall, hvor vi kunne fylde køleskabet, hvilket vi så gjorde inden turen
fortsatte østover.
Næste stop var ved Frank’s Slide, som turistkontoret havde
anbefalet. Frank var en mindre mineby med ca. 600 indbyggere, der blev ramt af
en katastrofe en aprilmorgen i 1903. Her kollapsede en del af Turtle Mountain,
som byen lå for foden af. Ved kollapset skred 90.000T sten ned over en del af
byen og dræbte ca. 100 af dens indbyggere.
Her ses Turtle Mountain og en del af de sten/klipper, som skredet efterlod. Byen Frank var placeret, hvor der nu er træer. |
I umiddelbar nærhed af skreddets mange efterladte sten, er
der opført et glimrende museum, der fortæller hele historien om Canadas værste
stenskred. Her illustreres både de faktuelle kendsgerninger, der sandsynligvis
(eksperterne kan vist stadig ikke helt blive enige om, hvor stor indflydelse
minedriften havde, og hvor stor andel naturligt forekomne spændinger i bjerget
skal bebrejdes) førte til katastrofen, men også de mange tragiske historier om
hele familiers udryddelse, samt de ligeledes mange glædeshistorier om
mirakuløse redninger og heltegerninger, hvor individer satte egen sikkerhed til
side for at redde andre. Den nok største helt, var en arbejdsmand på et
fragttog, der umiddelbart efter at have reddet sig selv i sikkerhed på den ene
side af skredet, i nattemørket (uden at vide, hvad der havde forårsaget
skredet, eller om der ville komme mere af samme slags), løb de godt 2km tilbage
over skredet for at stoppe et passagertog på vej mod de nu blokerede skinner;
hermed reddedes sandsynligvis mere end 100 liv – en indsats arbejdsmanden blev
belønnet for med 25$! (selvfølgelig mere værd dengang, men alligevel…).
Udover at berette den mere end 100år gamle historie, har
museet en afdeling, hvor man viser, hvordan man i dag med moderne teknik
overvåger ustabile bjerge. Her kunne pilfingre (som denne familie har et par
stykker af) få lov til at afprøve diverse måleinstrumenter: Et ”crack-o-meter”,
som med ekstrem nøjagtighed måler revners størrelse; et ”tilt-o-meter”, som
måler ændringer i hældning og endelig en seismograf, der måler
rystelser/jordskælv.
Hugo og far forsøger at starte et jordskælv. Som det fremgår af skærmen, er vi helt udenfor skalaen. Så hvis kaffekoppen hoppede af sofabordet kl. 21.30 dansk tid, ved I nu hvorfor. |
Med ro i sindet fortsatte vi til Waterton Lakes, hvor vi
ankom umiddelbart efter turistkontoret havde lukket, men tidsnok til at
tankstation stadig havde åben. Efter at have tanket og efterfølgende checket
ind på campingpladsen, stod den på aftensmad, som selvom der var tæt på 20
grader, blev indtaget indendørs, da det desværre blæste en hel del.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar